Maak zelf een titel
Bloemen en dieren
8 9 10
1. Amaryles, 42×54 cm, pastel, 1990s037
2. herfstboeket, 70×100 cm, pastel, 1992s077
3. blauwe vaas met herfstboeket, 70×100 cm, pastel, 1992s080
4. Geraniums, 70×100 cm, pastel, 1993s035
5. rode tulpen, 15×22 cm, pastel, 1990s051
6. Witte tulpen, 80×80 cm, pastel/linnen, 2005s002
7. Voorjaarsboom, 120×150 cm, olie/linnen, 1991s015
8. goudvissen1, 70×100 cm, pastel, 1999s003
9. goudvissen2, 70×100 cm, pastel, 1999s005
10. Kraanvogel, 39×55 cm, pastel, 1991s007
Romijnskader
1 2 3 4 5 6 7
1. Oerwoud, 70×100 cm, pastel, 1994s003
2. Paar, 70×100 cm, pastel, 1994s017
3. Twee figuren, 50×60 cm, pastel, 1994s018
4. Kop, 50×60 cm, pastel, 1994s019
5. De gouden bal, 50×60 cm, pastel, 1994s021
6. Koninklijke familie, 50×60 cm, pastel, 1994s022
7. Kashba, 50×60 cm, pastel, 1994s023
Winterspektakel
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
1. Winterspektakel01, 42×54 cm, pastel, 1992s018
2. Winterspektakel03, 42×54 cm, pastel, 1992s020
3. Winterspektakel04, 42×54 cm, pastel, 1992s021
4. Winterspektakel05, 42×54 cm, pastel, 1992s022
5. Winterspektakel06, 42×54 cm, pastel, 1992s023
6. Winterspektakel07, 42×54 cm, pastel, 1992s024
7. Winterspektakel08, 42×54 cm, pastel, 1992s025
8. Winterspektakel09, 42×54 cm, pastel, 1992s026
9. Winterspektakel10, 42×54 cm, pastel, 1992s027
10. Winterspektakel11, 42×54 cm, pastel, 1992s028
11. Winterspektakel12, 42×54 cm, pastel, 1992s029
12. Winterspektakel13, 42×54 cm, pastel, 1992s030
13. Winterspektakel14, 42×54 cm, pastel, 1992s031
14. Winterspektakel15, 42×54 cm, pastel, 1992s032
Klaas laatste tekst voor de leesclub
VERBROKEN VERBINDING
Bij Klaas, mijn toenmalige echtgenoot werd kort na de eerste symptomen die we waarnamen op 12 juli 2000, een agressieve hersentumor ontdekt. De tekst op de foto van de schildering schreef Klaas in november 2000 als voorbereiding voor de boekbespreking bij onze leesclub over het boek ‘Rachels rokje’ van Charlotte Mutsaers. En dat voor een man die altijd foutloze Nederlandse teksten schreef. Het denken en spreken gingen beide nog redelijk goed, maar zijn taal ging veranderen. Hij wist wel wat hij wilde schrijven maar vergiste zich steeds meer in het kiezen van de juiste toetsen. Waarschijnlijk was de verbinding in zijn hersenen verbroken.
De tekst controleren kon hij ook niet meer omdat hij de letters niet herkende.
Klaas overleed vredig in mijn armen op 27 januari 2001.
Peter Bartels, 20 december 2009
Ik herstelde de tekst zoals Klaas hem volgens mij bedoeld heeft.
Rachels Rokje Charlotte Mutsaers. 1994. 320 blz.
Eerst iets over de schrijfster:
Ze werd in 1942 geboren in Utrecht. Studeerde eerst Nederlands en volgde later de opleiding grafiek aan de Gerrit Rietveld academie.
Ze was eerst vooral bezig met schilderen en tekenen. Daarna kwam de literatuur. Bij haar eerste publicatie maakt ze ook gebruik van schilderen en tekenen.
Ze vertelt in interviews dat ze voor een deel door honden werd opgevoed. Ze is erg gehecht gebleven aan honden. Kan het dood gaan van haar liefste hond bijvoorbeeld moeilijk verwerken. Als kind rijdt ze ook paard en hecht zich ook aan die dieren. Ze is ook geneigd de wereld om haar heen te bekijken zoals een hond.
Juist omdat ze zo graag leeft,kan ze niet ophouden aan de dood te denken. Behalve als ze schrijft. “Dan is mijn kop tenslotte bezet. Dat vind ik een groot voordeel. Als ik niet schrijf, denk ik wel honderd keer per dag aan de dood. Als ik een winkel zie die is opgeheven, de krant lees, iemand zie roken of langs bouwvakkers loop die aan het hijsen zijn. Overal zie ik gevaren, doodgevaarlijke gevaren.
Woede en angst zijn twee krachtige motoren van het schrijverschap van Charlotte Mutsaers”.
De geschreven tekst over de schrijfster vond ik in twee krantenartikelen:
1. HET SCHRIJFPROCES, van Onno Blom in Trouw van 16-10-1999.
2. EEN PAARD SCHRIJVEN, door Eveline Brandt, De Groene Amsterdammer, 17-12-1997.
Het boek bestaat uit een paar losse hoofdstukken en 2 series:
1e serie: Plooi een tot zevenendertig van Rachels rokje. Daarin staat het verhaal van de verhouding tussen Rachelen haar leraar.
De 2e scene betreft 7 sessies van de rechtspraak over Rachel. De rechters stellen hier vragen aan Rachel. In haar antwoorden verbindt ze in feite het verleden met het heden. Tot en met de dood van de leraar en haar reactie daar op.
Terwijl het er sterk op lijkt dat ze met zijn dood heeft te maken, doet ze dat dus niet?
Vraag punt: Hoe oordelen wij over leraren die spelen met verliefdheid van leerling of leraar? En over leraren die een verhouding aangaan met een leerling?
Klaas van Wijngaarden. 20-11-00